Boží hod Velikonoční: Mládenec ve hrobu

30.03.2024

Vzpomínáte si na toho nahého mladíka, o kterém jsme mluvili na květnou neděli? Připomenu, že v Janově evangeliu, při zatčení Ježíše v Gethsemane nám Marek zanechal dva velice podivné verše. Verše, které se do té vypjaté scény vůbec nehodí a vypadají spíše jako humoreska. "Šel za ním nějaký mladík, který měl na sobě pouze kus plátna přes nahé tělo; toho chytili. On jim však nechal plátno v rukou a utekl."

Příběh o nahém mládenci, který v době zatčení Ježíše utíká od něho nahý působí humorně. Když se všichni apoštolové rozprchnou, teprve teď uvede Marek tohoto nahého muže do příběhu. Teno mladík, který se ubírá spát a vidí zástup světel a římské vojáky, jak z Getsemane vedou v poutech Ježíše, vyběhne ven pouze v "noční košili" – v látce, která se v teplejších měsících používala místo peřiny. Když je zajat a má trpět s Kristem, ve strachu o život se vytrhne římskému vojákovi z rukou, až tak, že jediný šat, který má na sobě se roztrhne a nechá jej vojákovi v rukou. Utíká ve studu a strachu od Ježíše v údolí Kidron před Getsemanskou zahradou naprosto nahý – jak jej Pán Bůh stvořil.

Příběh tohoto mladíka je symbolem života Markova jako učedníka. I symbolem našich vlastních životů a cest s Bohem. Jeho příběh se ještě nekončí. Teprve se začíná. Stojí totiž na začátku Ježíšova utrpení, no najdeme jej i na jeho konci.

Když ženy dojdou v neděli za úsvitu ke hrobu, pamatujete si koho ve hrobu uvidí? – Položil jsem vám trošku záludnou otázku: až ve třech evangeliích uvidí dva anděly, nebo dva muže v bílém rouchu. V nejstarším podání toho, co se událo u hrobu – právě z Markova evangelia – to však nebyli dva muži. "Vstoupili do hrobu a spatřili mládence, který seděl po pravé straně a měl na sobě bílé roucho." Zvláštní výraz "mladík" (neanías) si Marek vybírá v celém evangeliu pouze dva krát: první raz u našeho nahého mladíka v Getsemane; druhý raz u mládence ve hrobu v nedělní ráno.

Tento mládenec tak stojí na začátku Pánova utrpení, kdy prchá ve strachu a studu pryč, až tak že běží naprosto nahý od Krista pryč. Stojí však i na konci tohoto příběhu, kde oděn v novém rouchu Bůh přikrývá celý jeho stud, jeho nahotu, jeho strach. Tento mladík v bílém rouchu se stává prvním ohlašovatelem Pánova vzkříšení.

Zde se zakončuje cesta každého učedníka, kterého vlastní pokora a stud přivedou až tak, že zůstane v nahotě a ve studu před Pánovou obětí a láskou od které tak mnohdy prcháme všichni pryč. Já i ty i Marek sám jsme mnohdy jako ten nahý mladík. Máme strach z toho, co nás čeká; bojíme se nemoci i smrti. Život i Bůh nás však mnohdy vysvleče do naha, abychom mohli přijmout nový šat – šat který bude symbolem radosti, symbolem života beze strachu v takové naději, která dokáže překonat i ten největší lidský strach – strach z naší smrti.

Tento mladík, jakmile promluví k ženám, stává se z učedníka apoštolem: apostolos znamená (poslaný); poslaný rozhlašovat radostnou zvěst, že smrt byla poražena a naše hříchy smyty Jeho krví není více důvodu o strach. Marek žije v takové radosti z prázdného hrobu, že ve vlastním evangeliu neváhá symbol sebe samotného (toho mládence) učinit prvním apoštolem (poslem) Pánova vzkříšení.

On ten slabý mladík – patrně s bujarou životní cestou – který prchal od Pána, nyní hrdě sedí "po pravé straně místa kde leželo Kristovo tělo". A neváhá ihned vydat svědectví.

"Neděste se! Hledáte Ježíše, toho Nazaretského, ukřižovaného. Byl vzkříšen, není zde! Hle, místo, kam ho položili." Takhle to běžně čteme. Marek však má v těchto slovech na mysli mnohem víc. Sloveso hledat má v řečtině stejný tvar pro oznamovací i rozkazovací způsob. "Hledáte" tedy současně znamená výzvu "hledejte" Ježíše, toho ukřižovaného. Vstal. Není zde."

Neděste se! ….. Ale jděte. Strach ať vystřídá aktivní radost. A to ne ledajaká: venku pomalu vychází slunce, a ženy ve tmě hrobu slyší poselství tohoto mladíka – prvního apoštola světla Pánova vzkříšení. Tento mladík ženy zve vyjít ze tmy do světla radosti. Neříká jim totiž pouze "jděte" (řekněte jeho učedníkům…). Říká jim doslovně "vyjděte" (hypagete) – z hrobu, ze strachu a ze tmy ven do světla radosti.

"Řekněte jeho učedníkům a Petrovi." Proč říká mladík takováto slova? Proč je Petr vyčleněn od ostatních učedníků? - Protože po svém zapření Pána (svého mistra) dle židovských tradic ztratil veškeré právo nazývat se nadále jeho učedníkem. Tak tomu bylo i v případě rabínů a jejich žáků. Mladík ve hrobu se považuje za posla vzkříšení ale i posla nesmírné lásky a milosrdenství Páně. Ve vítězné ráno dokonce i Petr – ten který jej zapřel – dostává jako první druhou šanci.

Ve slovech "řekněte Petrovi" je řečeno: "Petře ani tebe se Pán nezřekl, ač ty jsi jej zapřel. Vyjdi i ty ze tmy na světlo, raduj se z jeho vzkříšení a buď znovu jeho milovaným učedníkem."

Ženy však neviděly Ježíše – pouze prázdný hrob a tohoto mládence. Vyšly z hrobu ven, avšak utíkaly o duši pryč "protože na ně padla hrůza a úžas." "Hrůza a úžas" je lepší přeložit jako "třesení a obdiv". Tromos kai ekstasis. Ten obdiv je cosi mystického. Ekstasis je obdivem z něčeho mocného co mě přesahuje.

Ve hrobu se tak prolínají nikoli hrůza se strachem. Prolínají se tu tak silná bázeň, že se člověk třese úctou před mocí a láskou Boha; prolíná se s obdivem, co všechno Bůh v těle musel podstoupit, aby dokončil dílo tohoto všeho, co nás tak převelice přesahuje, a přesto ve víře vstupuje denně do našich srdcí.

Takto utíkají ženy ze tmy hrobu do světla nového dne.

Spolu s nahým mládencem, který dostal nové roucho a nyní je prvním hrdým svědkem a poslem Pánova vzkříšení, vyznejme i my dnes před světem: "Hledejte Ježíše, toho Nazaretského, ukřižovaného! Byl vzkříšen. Není zde!

Příběh Markova mládence je příběhem každého z nás: nahého před svým tvůrcem, který mu díky vítěznému ránu daruje nové roucho i odvahu mluvit. S Bázní a obdivem buďme apoštoly Boží lásky, naděje a jeho vzkříšení.   

Václavské náměstí 1, Praha, 110 00
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky