Květná neděle 2024: nahý mladík v Mk 14:51

23.03.2024

Ještě ani nedomluvil a přišel Jidáš, jeden z Dvanácti. Velekněží, zákoníci a starší s ním poslali zástup, ozbrojený meči a holemi. Jeho zrádce s nimi domluvil znamení. Řekl jim: "Kterého políbím, ten to je; toho zatkněte a pod dozorem odveďte." Když Jidáš přišel, hned k Ježíšovi přistoupil a řekl: "Mistře!" a políbil ho. Oni pak na něho vztáhli ruce a zmocnili se ho. Tu jeden z těch, kdo stáli kolem, tasil meč, zasáhl veleknězova sluhu a uťal mu ucho. Ale Ježíš jim řekl: "Vyšli jste na mne jako na povstalce s meči a holemi, abyste mě zajali. Denně jsem vás učíval v chrámě a nezmocnili jste se mne. Ale je třeba, aby se naplnila Písma!" Všichni ho opustili a utekli. Šel za ním nějaký mladík, který měl na sobě jen kus plátna přes nahé tělo; toho chytili. On jim však nechal plátno v rukou a utekl.  

Na květnou neděli každého roku posloucháme příběhy o Ježíši a palmových ratolestech a zápase v Gethsemane. Dnes vás však chci upřímit pouze na dva verše z Markova evangelia, které jsme přečetli. Bude o jistém velice zvláštním muži – nebude to tentokrát ježíš, no příběh tohoto muže úzce s Ježíšovým příběhem souvisí.

Ježíš vychází s učedníky od údolí Kidron z Jeruzaléma na Olivovou horu. Jde se tu modlit. Jak kráčí se svými učedníky nahoru, řekne jim velice nemilou větu: "všichni ode mne odpadnete". Nezůstane ani jeden jediný. Rozprchnete se jako ovce. Já však budu vzkříšen a počkám vás v Galileji."

Ta chvíle nyní nastala a Jidáš se blíží s chrámovou stráží. Dá polibek Ježíši na líce a už se Ježíše chopí stráž. Petr tasí meč a usekne ucho jednomu ze strážců. Pak se všichni do jednoho dají na úprk. U Ježíše nezůstane ani jeden z jeho nejvěrnějších v této kritické chvíli. Takhle to klasicky poznáme z pašijí i z filmů.

Jeden zvláštní verš Markova evangelia nám však říká, že to bolo trochu jinak. Na někoho se v těch pašijích a filmech zapomíná. Marek píše "Všichni ho opustili a utekli." Avšak hned další věta zní velice divně: "Šel za ním nějaký mladík, který měl na sobě pouze kus plátna přes nahé tělo. Toho chytili. On jim však nechal plátno v rukách a utekl." Tohoto muže nenajdeme v jediném filmu o Ježíši. Dosud jsem si ho nevšiml v getsemanském příběhu ani já. Přesto je pro Markův příběh o Ježíši tento muž klíčový. Stráže považovali tohoto muže za jednoho z učedníků, tak jej chytili. On se jim však vytrhl z rukou tak, že plátno se roztrhlo a zůstalo strážím v rukách, a on utekl naprosto nahý.

V žádném jiném evangeliu příběh o nahém muži prchajícímu od stráží v den Ježíšova zatčení nenajdeme. Pouze v nejstarším ze všech evangelií – v Markově. Proč do svého evangelia Marek přidal tuto humorní grotesku? Proč by Marek považoval příběh o nahém muži za tak důležitý, že jim naruší běh příběhu Ježíšova zatčení? Kdo byl tento divný muž?

Církevní otcové i někteří teologové dodnes tvrdí, že tím mladým nahým mužem byl Marek sám. Jako přítel Šimona Petra prý měl někde v údolí Kidron – za hradbami Jeruzaléma, směrem k Olivové hoře, svůj dům. Když viděl v noci mnoho světel vycházet z Olivové hory, právě když se ubíral lehnout si ke spánku prý zbadal, že stráž odvádí Ježíše. Nebylo času něco na sebe obléci. Pouze s jemným plátnem, se kterým se tehdy spávalo v teplejších měsících, vyběhl na ulici a spatřil Ježíše svázaného a odváděného chrámovou stráží. Rozběhl se za ním. Zbytek příběhu již poznáme: tento muž (podle některých samotný Marek) nechá roztrhnuté plátno v rukách strážím a prchá o duši pryč.

Marek tedy možná psal o sobě samotném. Ale co nám chtěl říct? – Źe skutečně vyběhl na cestu před branami Jeruzaléma "v noční košili" a pak nahý? K čemu by byla takováto osobní vzpomínka v jeho evangeliu?

Pochopme tento příběh jako symbolické vyjádření Markova života jako Ježíšova následovníka. Co tím myslím? – Na Boží hod budeme slyšet znovu příběh o Marii Magdalské u hrobu. Vzpomeňte si, že když se nahnula do tmavého hrobu spatřila mládence v zářícím bílém rouchu. A to tu právě jde. O Markův výběr těch správných slov. Slovo neanías (mladík) Marek použil pouze dva krát v celém evangeliu: první krát při opise našeho mladíka který ztrácí i ten poslední šat při zatčení Ježíše; a druhý krát je slovo mladík použito až v závěru – v ráno vzkříšení, když Marie Magdalská ve hrobu Ježíšově spatří mládence. Tento krát již nikoli nahého, jak utíká od Ježíše; nýbrž s novým zářivě bílým rouchem, jak dosvědčuje že ježíš je ten mesiáš: u hrobu přece říká: "Vstal, není zde!"

Ten samý mladík, který opouští Ježíše jedoucího k výslechu a na kříž, ten, který ztratí staré roucho a v hanbě utíká pryč nahý, je stejný mladík, který v ráno vzkříšení dostává na stud svého nahého těla nové zářivě bílé roucho a ohlašuje s radostí, že Ježíš přemohl smrt.

Výraz pro "plátno" je řecké slovo "sindon". Sindon znamená jemnou lněnou tkaninu, která nahrazovala peřinu v teplých měsících. Sindon však označovalo i plátno, kterým se zabalovalo tělo do hrobu.

Marek nám opisuje nahého mladíka před getsemanskou zahradou jako takového, který je zahalen pouze tímto sindonem (tedy látkou na spaní v teplých měsících, no i látkou/plátnem kterým se zabalilo tělo do hrobu. Příběh nahého mladíka běžícího za Ježíšem před getsemanskou zahradou má ještě i jiný význam. Na úpatí Olovové hory totiž byl v době Ježíšově obrovský židovský hřbitov s tisíci hroby. Teno mladík běží za Ježíšem v látce ze které se dělaly pohřebná obinadla, a běží kolem tohoto hřbitova. Když jej chytí stráže, zahalen v sindonu (kusu pohřební látky) má panický strach o svůj pozemský život. Raději strážím nechá i ten poslední symbol důstojného lidského života – látku ve které spal každý den, no do které by kdykoliv mohl byt zavinut a uložen do hrobu. Přirozeně se bojí soudu a trestu za rouhání a bez špetky lidské důstojnosti, avšak se zachráněným pozemským životem se vytrhne z rukou strážce a prchá pryč.

Všimněte si však velice podstatnou věc: Mladík ve vítězné ráno sedíce po pravé straně od místa, kde ležel Ježíš, již není nahý; nemá na sobě ani sindon (plátno na spaní, látku na pohřeb). Má na sobě oděv zvaný stolé (roucho) – to byl slavnostnější vrchní oděv – oděv, který se oblékl na tzv. chiton – spodní oděv.

Stolé však v řečtině původně označovalo "šíp" nebo "výbavu vojáka". Jestliže Marek používá tohoto mladíka jako symbol své cesty učedníka Ježíšova, co nám chce tedy říct? – "Kdysi jsem utíkal od Krista pryč víru jako všichni apoštolové. I já jsem utekl jako ovce – daleko od Pána. Naprosto ve studu – byl jsem před Getsemanskou zahradou před Bohem ve studu nahý jako Adam v rajské zahradě. Jsem totiž stejný slabý a hříšný člověk jako ty. Můj strach, celý můj stud, a celou mojí nahotu však mocí prázdného hrobu přikryl Kristus – mám nyní nové roucho, jako jeho učedník jsem mu neustále po pravici. Ač jsem tehdy byl stejný jako všichni a ve studu a strachu jsem utekl, nyní přesvědčen o prázdném hrobu, chci být jeho věrným učedníkem – jeho naději jako šípem chci nyní zasahovat beznaděj v srdcích jiných lidí."

Právě proto ten mladík ve hrobě v bílém rouchu představuje Marka samotného jako učedníka, který již skálopevně věří a nebojí se o svůj pozemský život. Je to příběh o Markovi, který se z bojáclivého chlapce stává šípem v rukách samotného vzkříšeného Krista.

Tento mladík před Getsemanne a svědčíce v Kristově hrobě je symbolem života každého učedníka. Marek chtěl vyjádřit nejenomže svoji vlastní cestu s Ježíšem. Chce nám říct, že přesně toto je cesta každého z nás: od úprku, studu a nahoty před svým tvůrcem, k novému šatu pro svoji duši – bez strachu, v naději prázdného hrobu a v rukách Božích jako šíp jeho pravdy a naděje.

To jsem já i ty. Jeho učedníci. I dnes i na Boží hod znovu s tímto mladíkem vyznáme z hrobu před celým světem: "Vstal. Není zde!."

Václavské náměstí 1, Praha, 110 00
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky